Håll igång med roddmaskin under vintern

För alla som inte kan hålla till i vattnet på grund av den svenska vintern, eller har tillgång till träningsutrymmen för roddare så kan rodd i roddmaskin vara ett mycket bra alternativ. Roddmaskiner finns på de flesta gym, men kan med fördel också införskaffas för att ha hemma.

shutterstock_120108130 Roddmaskin hemma

Har du utrymme i ditt hus så är roddmaskinen en av de smartaste träningsmaskinerna du kan köpa hem. Roddmaskinen aktiverar hela kroppen, men med fokus på dina största muskler, vilket gör att korta träningspass kan vara mycket effektiva. Roddmaskiner kan ibland även fällas ihop eller ställas upp mot väggen för att ta mindre utrymme. Många stora träningsinriktade webbutiker säljer roddmaskiner, men vill du köpa en direkt från tillverkaren så hittar du ett bra urval på hammer-traning.se.

Träna med roddmaskin

Roddträning som uthållighetsträning

Roddmaskiner är utmärkta för uppvärmning, men används även som del av träningsprogram inom t.ex. Crossfit och uthållighetsträning. Effektiv träning med roddmaskin görs med fördel som Tabata eller intervallträning.

Tabata: Tabata är en högintensiv träningsform där du använder 170 % av syreupptagningsförmågan. Du kör maxtempo i 20 sekunder, följt av 10 sekunder vila. Detta upprepar du 8 gånger. Tabata passar bäst för träning med stora muskelgrupper, och därmed är det utmärkt i roddmaskin, och ett bra träningspass att ha med i sin roddträning.

Riktig roddträning

När du börjar med roddträning så är det dock bra att börja rätt lugnt. Börja med ca 20 drag per minut för att få in rätt känsla, lära dig rätt teknik och de rätta rörelserna. Professionella roddare kör ofta med 22-25 drag per minut, och dit skall du som vill bli “riktig” roddare förstås sträva, men först efter att du fått tekniken att fungera med färre drag per minut.