Styrketräning för rodd

Även om rodd i sig är ett bra sätt att träna upp sin kondition är det liksom i andra sporter en fördel om du även tränar styrketräning. Här kommer du få förslag på hur du kan träna upp överkroppen och i synnerhet de stora ryggmusklerna som är en viktig del för att kunna utöva rodd på bästa sätt.

kvinna som tränar med roddmaskin

Träna kampsport

Kampsporter är ett bra sätt att få en allsidig träning och du kan därför utöva det för att få en mer omväxlande träning. I synnerhet MMA (Mixed Martial Arts) har ökat enormt i popularitet de senaste åren. Som hörs på namnet är det en blandning av olika kampsporter och omfattar tekniker från exempelvis brasiliansk jiujitsu, boxning och thaiboxning. Sporten omfattar därför såväl slag, sparkar, kast och markkamp. För att kunna börja träna MMA behöver du bland annat ha tandskydd och handskar. Detta och mycket annan bra MMA utrustning hittar du på Highwhey, som är specialister på MMA och annan kampsport.

Effektiva styrketräningsövningar

Eftersom ryggmusklerna är de muskler i överkroppen som jobbar mest i rodd är det i första hand övningar som tränar dem som du kommer få tips om här. Men övningarna kommer även att ge dig starkare biceps och underarmar.

Sittande rodd i dragapparat

Det här är den styrketräningsövning som är mest lik vanlig rodd, men genom att anpassa vikterna för att till exempel orka utföra övningen i 3 set med 12 repetitioner i varje ökar du din styrka på ett sätt som du inte kan göra annars när du ror. Sätt dig i dragmaskinen och ha sträckta ben. Fatta sedan tag i handtaget och svanka med ryggen. Räta upp ryggen i lodrätt position. När du kommit hit börjar du istället att dra handtaget mot magen. Jobba med skuldrorna bakåt och pressa ihop.

Drag bakom nacken

I den hör övningen använder du dig i stället av en stång som hänger ovanför dig i dragmaskinen. Du utför övningen genom att dra ner stången bakom nacken. Förutom dina ryggmuskler tränar den även upp biceps samt ger dig starka nypor om du använder tyngre vikter. För att se hur de här och andra övningar utförs kan du kolla på Styrkeprogrammets hemsida.