Träning när isen har lagt sig

10676785-young-woman-flexing-back-muscles-on-bench-in-gym

När det gäller sporter och säsongsträning kan man utan att kunna allt för mycket om roddsporten förstå att vinterhalvåret kanske inte är den mest optimala tiden på året för aktiva. Isen har lagt sig och det innebär därför att roddutövaren behöver lägga mer träningstid inomhus på ett gym eller i någon annan typ av idrottssal.

Att vara duktig på rodd och hålla en rimligt hög nivå kräver en rejält fulländad fysisk kapacitet då sporten aktiverar i stort sett hela kroppen. Rodd består av ett kontinuerlig högt tempo där kroppen, framför allt överkroppen, arbetar motoriskt i varje rörelse. Den här typen av grundaktivitet i utövandet av sporten innebär därför att en mycket god kondition är a och o för att orka hålla ut och där utöver behövs dessutom en enorm styrka i framför allt överkroppen. Roddträning kan appliceras inomhus på olika sätt under vinterhalvåret, först och främst är såklart den klassiska roddmaskinen ett viktigt inslag för att träna så väl teknik som fysisk kondition. Hos Uppsalas akademiska roddarsällskap kan du titta på hur de lägger upp sin vinterträning.

Vad många aktiva brukar använda sig av utöver maskiner är en funktionell träningsbänk som fungerar som grundställning vid utövandet av olika styrkeprogram. På nätet kan man enkelt köpa sin egen träningsbänk till roddträningen inomhus, ett tips är att kika in på webbshoppen Gymkompaniet som erbjuder flera olika typer av bänkar som går att använda i alla typer av fysisk aktivitet. Ett tips till utövaren av roddsport är att använda sig av en klassisk ställningsbar kroppsbänk som man kan använda till både fasta och fria vikter i sitt tränande.

Det finns även mer specialtillverkade bänkar som exempelvis bicepscurl, vilken är en ensitsbänk med ett brett och ordentligt stöd för att klara av tyngre bicepslyft.